Lencana Facebook

7 Dis 2009

Lumpuhnya Kekuatan Umat Islam


Diantara penyakit jiwa yang dapat melumpuhkan kekuatan islam adalah cintakan dunia.Kerana dihinggapi penyakit cintakan dunia,maka semua usaha dan keinginannya dihapuskan untuk mencapai kesenangan hidup duni semata-mata. Semua usaha diperhitungkan dengan keuntungan dunia, sekalipun usaha itu merugikan orang lain.
Lantaran itu semangat perjuangan makin hari makin menurun, bahkan rasa untuk membela islam sudah tidak ada lagi. Penyebaran islam sentiasa diukur dengan material, bila menguntungkan dirinya baru hendak berjuang dan jika dipandang kurang menguntungkan lebih baik diam sahaja.
Bukan hanya sekadar cinta tapi, tetapi sebenarnya sudh rakus dengan dunia. Memang dunia ini manis rasanya, maka ramai manusia yang terperangkap dalamnya. Ramai manusia yang silau dengan keindahannya sampai tidak tahu mana yang halal dan mana yang haram,mana yang baik dan mana yang bahaya.
Dalam satu hadis nabi Muhammad SAW bersabda:
“Sesungguhnya dunia itu manis,yang hijau (baik dipandang),dan sesungguhnya allah itu menjadikan kamu sebagai khalifah( untuk mengatur) didalamnya. Allah akan melihat apa yang kamu kerjakan, maka takutlah kepada dunia dan takutlah kepada wanita, sesungguhnya fitnah pertama yang melanda bani Israel adalah wanita”

Apabila umat islam sudah mengagungkan dunia, enggan dengan perjuangan islam dan tidak berani menganjurkan yang baik serta enggan melarang yang mungkar, maka Allah akan mencabut kebesaran islam dari permukaan bumi ini dan akan mencabut keberkatan wahyu…

Tiada ulasan: